Vanuit CSI Flanders organiseerden we in het najaar van 2016 drie afterwork-sessies. Op deze eerste sessie, op 8 november tussen 17u30 en 19u30 in het Beurskafee in Brussel, zetten we een boom op over het begrip ‘vermarkting’, aan de hand van een spotlighpaper over het thema.
In lijn met een eerste spotlightpaper over 'vermarkting' schreven Ben Suykens, Bram Verschuere en Filip De Rynck onderstaand analysestuk. Het werd geschreven naar aanleiding van de actualiteit rond de tendering van sociale voorzieningen in Antwerpen en verscheen eerder op sociaal.net.
Voor het Jaarboek Armoede en Sociale Uitsluiting (2017), dat focust op lokaal sociaal beleid, schreef Ben Suykens een bijdrage waarin hij het vaak gebruikte begrip 'vermarkting' tegen het licht houdt. Hij stelt vast dat deze brede vlag vele ladingen dekt.
In dit rapport wordt vooreerst dieper ingegaan op één van de actuele thema’s in de non-profit sector: vermarkting ofwel hybridisering richting de markt. Ten tweede wordt er aandacht besteed aan de geloofwaardigheid of legitimiteit van dergelijke hybride non-profitorganisaties. Loopt een organisatie die hybridiseert richting de markt het risico om aan legitimiteit in te boeten? Ten slotte worden strategieën bekeken die non-profitorganisaties toepassen om met effecten van hybridisering richting de markt op legitimiteit om te gaan. In deze casestudie wordt ingezoomd op de welzijnssector in Vlaanderen.
Vooreerst wordt er in dit rapport dieper ingegaan op één van de actuele thema’s in de non-profit sector: vermarkting ofwel hybridisering richting de markt. Ten tweede wordt er aandacht besteed aan de geloofwaardigheid of legitimiteit van dergelijke hybride non-profitorganisaties. Ten slotte wordt gekeken naar strategieën die non-profitorganisaties toepassen om met effecten van hybridisering richting de markt op legitimiteit om te gaan. In deze casestudie wordt ingezoomd op de sector van de sociale economie.
In dit rapport wordt vooreerst dieper ingegaan op één van de actuele thema’s in de non-profit sector: vermarkting ofwel hybridisering richting de markt. Ten tweede wordt er aandacht besteed aan de geloofwaardigheid of legitimiteit van dergelijke hybride non-profitorganisaties. Loopt een organisatie die hybridiseert richting de markt het risico om aan legitimiteit in te boeten? Ten slotte worden strategieën bekeken die non-profitorganisaties toepassen om met effecten van hybridisering richting de markt op legitimiteit om te gaan.
Over de impact van het 'New Public Management' op het organisatorisch functioneren van middenveldorganisaties is al veel gezegd en geschreven, maar systematische kennis ontbreekt. Deze academische paper vertrekt daarom van 49 onderzoeksartikels. De focus ligt op het herdefiniëren van de missie en herbekijken van de inkomsten van middenveldorganisaties, op veranderende relaties met overheden en veranderende managementpraktijken. Het lijkt erop dat het imiteren van het bedrijfsleven vooral voor de externe perceptie van middenveldorganisaties een goede zaak kan zijn.
Deze paper bundelt de resultaten van een verkennend onderzoek bij sociaal-culturele organisaties naar de link tussen oorzaken en vormen van hybridisering richting de markt. De paper gaat dieper in op de verschillende vormen en oorzaken van die hybridisering, bundelt de bevindingen uit het verkennend onderzoek en besluit met enkele aandachtspunten voor de sociaal-culturele sector omtrent hybridisering richting de markt.